Så många frågetecken

Redan måndag 4 januari tänker regeringen införa id-krav på alla bussar, tåg och båtar in i Sverige. Förutom att åtgärden i sig är vidrig, då den syftar till att hindra människor utan giltiga id-handlingar från att söka skydd i Sverige, så finns det en rad gigantiska frågetecken kring hur det här rent praktiskt ska gå till. Här kommer några som jag tänkt på:

– På de flesta färjeterminaler finns det redan ordentliga system för att kolla biljetter innan man går ombord, det gör det något lättare att även kontrollera id. Men hur ska ett sådant system kunna byggas för alla bussar och tåg med olika hållplatser längs vägen? Ska varje busschaufför och tågvärd kolla folks id, såsom man kollar biljetter? Hur ska de lära sig att skilja på ett falskt och äkta pass? Hur ska de veta om ett temporärt pass, ofta en utskriven A4, har rätt stämplar?
– Regeringen har sagt att det ska räcka med ett id där namn och bild finns. Redan när jag gick på högstadiet hade jag klasskompisar som fixade falska svenska leg, som sedan användes för att bland annat komma in på krogen. Hur ska busschaufförer och tågkontrollanter kunna se skillnad? Hur ska de kunna veta hur olika leg ser ut i olika länder, ofta på främmande språk?
– Vad händer om personer visar id och på så vis tillåts åka med in i Sverige, men innan de går av slänger bort eller förstör sina id:n? Då är de ju redan på svenskt territorium och har därmed rätt att söka asyl. Men ska operatörerna drabbas av sanktionsavgift? Det här kommer vara extremt vanligt eftersom folk kommer använda falskt id för att kunna resa in, precis som väldigt många redan gör för att kunna ta sig upp genom Europa. Anledningen till att man använder falskt id varierar såklart, men för den som av olika skäl inte kan få ett riktigt pass utfärdat så är det ett av få alternativ. Det är även ett sätt att slippa registreras i ett land längs vägen där man inte vill stanna, kanske för att man har släkt i Sverige eller av andra skäl.
– Om en person inte har id ska hen inte tillåtas resa vidare in i Sverige. Vem ska neka personen att resa vidare? Ska det finnas ordningsvakter på varje buss/tåg? Det här gäller ju inte enbart Öresundsbron utan även bussar från Norge. Eller ska busschaufförer och tågvärdar knuffa ut människor ur tågen och bussarna?
– Vissa har ju sagt att alla tågresenärer ska tvingas av på Kastrups flygplats för att där gå igenom en kontroll. Varför skulle Danmark, som redan väldigt tydligt sagt att man inte tänker bistå Sverige i det här, tillåta att landets viktigaste flygplats drabbas av detta kaos?
– Många barn som reser utan vårdnadshavare saknar id, ska de lämnas kvar på perronger och hållplatser ensamma? Eller tänker man sig att danska myndigheter snällt ska komma och hämta dem, trots att Danmark absolut inte vill att de ska vara kvar där? Ska bussar och tåg vänta tills så sker?
– Regeringen har sagt att barn utan id som reser med vårdnadshavare som har id ska få följa med, men vem ska fatta det livsavgörande beslutet huruvida någon är under 18 år eller inte? Ska busschaufförerna köra någon typ av medicinsk åldersbestämning på plats i bussen? Nej, det går ju knappast. Ska syskon strax över 18 som saknar id lämnas kvar medan resten av familjen får resa vidare? Och hur ska man avgöra vem som är vårdnadshavare om barnen saknar id? Vad ska man göra ifall den ena föräldern i en familj också saknar id (väldigt vanligt att kvinnor och barn aldrig fått något id)? Och hur gör man med alla de barn som reser med äldre syskon eller en morbror eller någon annan vuxen som har id, men som inte är legal vårdnadshavare?
– Det kommer fortsatt vara lagligt att ta sig till Sverige till fots, på cykel eller i bil, så länge man söker asyl när man väl kommer till gränsen. Det finns ingen skyldighet för den som ger någon skjuts över en gräns att först kolla att den personen har giltiga id-handlingar, så länge det inte finns ett uppsåt till människosmuggling. Man kan alltså i praktiken skjutsa någon fram till gränsen och sedan låta personen hoppa ur och söka asyl direkt. Som asylsökande kan man rimligen även ta en taxi över gränsen om man vill. Just över Öresundsbron får man varken cykla eller gå och det är stoppförbud på bron där den faktiska gränsen finns. Men man blir inte av med sin asylrätt för att man blir avsläppt vid gränsen och sedan går på bron fram till första bästa gränskontroll. Hur ska man få dansk gränspolis att förstärka bevakningen på den danska sidan av bron, så att människor inte kan påbörja en vandring där?
– Det som skett på andra håll i världen när man försökt införa sådant här har varit att människor ändå hittat vägar. I Calais, där tunneln från Frankrike till England startar, har det byggts upp ett helt samhälle för alla de som väntar på att ta sig igenom. Det vanligaste är att man på olika sätt gömmer sig i lastbilar. För att tvinga förarna att hålla koll så har det införts höga sanktionsavgifter för den förare som får med sig någon. Vilket i sin tur lett till våldsamma konflikter mellan förare och migranter. Tänker den svenska regeringen införa samma sak? Tänker man förstärka gränsbevakningen i Östersjön och börja knuffa tillbaka gummibåtar, såsom alltför ofta sker mellan Turkiet och Grekland? Tänker man skjuta på dem såsom den spanska gränspolisen gjort?

Få andra att läsa det här
Share on Google+0Share on LinkedIn0Share on Reddit0Tweet about this on Twitter0Share on Facebook0

3 thoughts on “Så många frågetecken

  1. ”…så finns det en rad gigantiska frågetecken kring hur det här rent praktiskt ska gå till.”
    Precis där slår du huvudet på spiken åt andra hållet också. Om man vänder på frågan hur det rent praktiskt ska gå till att ta emot alla som kommer via en icke-gräns? Vilka konsekvenser för det med sig?
    Det är inget positivt beslut men hade politiker levt i verkligheten och öppnat paraplyet när man kände de första dropparna hade man sluppit bli dyngsur. Att ta på sig regnkläderna när man är blöt är väll Sveriges tillstånd just nu, det kommer ta lång tid att torka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>